Beställningsvillkor

1. Beställningar via Internet:
Vid beställningar via Internet gäller köp först efter det att en skriftlig bekräftelse erhållits via e-post. Vid eventuella oklarheter förbehåller DoSmart sig rätten att kontakta beställaren via telefon eller e-post för att bekräfta beställd vara. De priser som visas på DoSmart gäller endast vid beställning via Internet.

2. Kundregister:
Vid beställning fyller kunden i sina kunduppgifter. Genom detta godkänner kunden att uppgifterna registreras i vår kunddatabas. DoSmart garanterar att alla uppgifter är konfidentiella och kommer inte att lämnas ut eller säljas på något sätt. Vi följer PUL.

3. Priser:
Samtliga priser är angivna i svenska kronor, netto, inklusive moms och frakt. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel och förbehåller oss rätten till ändring av samtliga priser utan föregående avisering. Vi förbehåller oss rätten att makulera en kvitterad order vid uppenbart fel i prissättning för varan pga. felskrivning.

4. Leverans och frakt:
Leverans sker vanligtvis inom 2-5 dagar och med DHL. När du beställer en cykel eller el-scooter levereras den vanligtvis hem till villatomten eller porten där du bor (inbärning/avemballering ingår inte). Mindre varor såsom tillbehör eller reservdelar levereras vanligtvis till ditt lokala DHL ombud. Om varan är för stor eller för tung för att lämnas hos ombud kan den istället komma att köras ut till dig av DHL eller behöva avhämtas på DHLs terminal. Skulle leveranstid uppstå på beställda varor, meddelas kunden detta via e-post eller telefon.

Vid felaktigt angivna adressuppgifter eller omdirigering av försändelse tillkommer kostnad om minst 250 kronor.

5. Betalning:
Betalning kan ske på flera olika sätt. Närmare upplysningar om betalningsalternativ hittar du i kassan på DoSmart.

Snabbkassa Klarna Checkout, privatperson:
– Handla snabbt och säkert som privatperson med Klarna Checkout.
– Inga avgifter tillkommer.
– Betala mot faktura, kortbetalning eller direktbetalning via din internetbank.

Kontroll görs av kreditvärdighet och folkbokföringsadress, en sk enkel kreditupplysning som inte registreras i något register. Det kan dock hända att du får en bekräftelse på att kollen gjorts hemskickad till dig. Hela faktureringsrutinen sköts av Klarna AB. Vi överlåter vår fordran till Klarna i sin helhet. Vill du veta mer om Klarna och deras villkor! https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/56426/sv_se/checkout

Det går det bra att ringa Klarna på 08-120 120 10.

Fakturavillkor:
Betalningsvillkor 14 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 60 kr samt dröjsmålsränta med 2% per månad. Vid fakturaköp kan kreditinformation komma att inhämtas.

Återbetalning:
I händelse av att återbetalning ska ske skall medel vara kund tillhanda inom 14 dagar från det att vi mottagit retur.

6. Öppet köp – Retur, bytesrätt:
Vi erbjuder öppet köp i 15 dagar från mottagandet av din vara. Vid retur skall produkt samt förpackning returneras i oförändrat skick.

OBS! Tänk på att INTE använda silvertejp eller reklamtejp vid retur då det förstör förpackningen. Använd hellre genomskinlig packtejp.

Öppet köp gäller ej specialbeställda varor, varor som anpassats till kunden, tjänster som montering, samt övriga till ordern debiterade kostnader.

Vi tycker att det är viktigt att du blir riktigt nöjd med ditt köp.

7. Ej avhämtade paket:
Om Du inte hämtar ut de beställda varorna debiteras du för våra kostnader för frakt, returfrakt samt hanteringskostnad med minst 395 kr. Eventuella krav skickar vi direkt till kronofogden för indrivning.

8. Ångerrätt:
Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen rätt att ångra ett köp inom 14 kalenderdagar, dock lägst 7 arbetsdagar, från mottagandet. För att begära ångerrätt enligt Distansavtalslagen meddelar du detta via e-post till DoSmart. info@dosmart.se Återsändande av vara vilken returneras med hänvisning till Distansavtalslagen sker på kunds risk och bekostnad. Varan ska återsändas i väsentligen oförändrat skick. Varan skall återsändas emballerad enligt våra rekommendationer. Retur till DoSmart med hänvisning till ångerrätten skall ske inom 7 dagar från ångerfristens sista dag.

Returfrakt debiteras med 40 kronor/kilo inkl. moms. Minimidebitering 85 kronor. Observera att kostnaden för returfrakt kan avvika från den fraktdebitering som görs i webbutikens kassa.

9. Reklamationer:
Privatpersoner har enligt konsumentköplagen tre (3) års reklamationsrätt oavsett vilken garantitid som gäller på en vara. Reklamation skall göras inom skälig tid från det att felet upptäckts. Köparen skall vid reklamation efter garantitidens utgång påvisa att fel man anmärker på fanns redan vid leveranstillfället. Kundtjänst 010-5100333

10. Garanti:
DoSmart ger ett (1) års garanti på alla fordon och tillbehör. Garantin täcker eventuella produktionsfel som produkten kan vara behäftad med. Utöver detta gäller tre (3) års reklamationsrätt i enlighet med konsumentköplagen. Undantaget från garantin är slitagedelar såsom däck, slangar, bromsdetaljer, vajrar, batterier och glödlampor. Slitagedelar levereras med sex (6) månaders funktionsgaranti med undantag för vad som kan anses som normal förslitning. Spara alltid faktura för att garantin skall gälla. Vid eventuell reklamation, kontakta DoSmart via e-post info@dosmart.se eller Kundtjänst 010-5100333

11. Ansvar för produktfel och användning:
DoSmart äger inget ansvar för fel eller produktansvar och svarar ej för direkta eller indirekta skador, extrakostnader och extraarbete i samband med försålda varors användning. I förhållande till konsument/privatperson gäller konsumentköplagen i tillämpliga delar.

12. Transportskada:
Skadat gods anmäls omgående till transportören samt till oss. Vid leverans skall emballage besiktigas och eventuella skador meddelas till chauffören och skriftligen noteras på fraktsedeln innan denna signeras. Dolda fraktskador skall rapporteras inom 3 dagar från mottagandet. Varken gods eller emballage får kasseras innan ni har fått ett godkännande från oss.

13. Information:
Vi förbehåller oss för tryckfel, fel i information samt fel i specifikation på samtliga i vårt sortiment förekommande produkter och tjänster. All bildinformation på våra sidor skall ses som illustrationer och DoSmart kan ej garantera att bild återger varans exakta utseende samt beskaffenhet. Vi tillhandahåller ett komplett reservdelssortiment till alla våra produkter.

14. Tvist:
Vid tvist där köparen är privatperson har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Tvist med företag avgörs som regel i domstol.

15. Force Majeure:
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från DoSmart, som gör att DoSmart ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att DoSmart befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

16. Montering
Om ni väljer en icke monterad el-scooter så tänk på att t ex. vår city el-scooter väger 35 kilo och det krävs bland annat att man kan lyfta den för att klara montera ihop framhjul och ståplatta med batteri. Har ni svårt att lyfta är monterad el-scooter alternativet för er. Vi erbjuder montering på vår el-scooter City och PRO. Då ingår uppackning, montering, ny paketering o den extra frakt för skrymmande gods. Vi vet med erfarenhet att om man är rörelsehindrad eller av andra anledningar har svårt att montera komponenter, rekommenderar vi att ni väljer montering vid beställning av våra el-scootrar. Så här ser en omonterad och monterad DoSmart City el-scooter ut i sin förpackning.

img_2572 omonterad City   monterad City

17. Information om Cookies
Enligt lag ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information får du på Post och telestyrelsens hemsida. För att hålla ordning på bl.a. inloggning och kundkorg används här cookies (sessioncookies) som lagras på besökarens dator.

18. Servicestationer
Våra servicestationer har möjlighet att utföra montering, felsökning, laga punktering, däckbyte, batteribyte, garanti o reklamations ärenden.
(all garanti o reklamation ska gå igenom DoSmart och godkännas av oss först)

Bilanpassning i Staffanstorp AB
Önsvala allé 4, 245 43 Staffanstorp
046-252880

Oxie Bil och Däck
Käglingevägen 109, 238 43 Oxie
040-545495

Ring gärna vår Kundtjänst: 010-5100333

DoSmart Sweden HB
Org.nr: 969773-5984
Företaget är godkänt för F-skatt.
Bankgiro: 340-4928